Obchodování ETP na volatilitu

volatilitaByl jsem dotázán, zda obchoduji ETP na volatilitu – předpokládám tedy, že tazatel měl na mysli opce, ETF a ETN, které nějakým způsobem reagují na změnu volatility “trhu”. Poctivě odpovídám, že ETP na volatilitu obchoduji pouze občas, bez nějaké dlouhodobé vzorcem vyjádřitelné strategie a připojuji krátký postřeh ohledně těchto produktů v rozboru níže.

Lidé zapomínají

S ETF (ETP) na volatilitu se roztrhl pytel po roce 2008. Největší problém s tím spočívá v tom, že lidé si špatné věci nepamatují, a tudíž si ani nedokáží vzpomenout, jak moc “to” bylo v roce 2008 vážné. Jestliže tedy nějaký ETP vznikl až PO roce 2008, ty největší ztráty, které by historicky utrpěl nejsou v jeho zavíracích cenách vůbec vidět. Datum vzniku jednotlivých ETP na volatilitu pěkně shrnuje následující tabulka:

Název aktiva Ticker Od kdy
iPath S&P 500 VIX ST Futures ETN VXX 30.1.2009
VelocityShares Daily Inverse VIX ST ETN XIV 30.11.2010
ProShares Short VIX Short-Term Futures SVXY 4.10.2011
ProShares Ultra VIX Short-Term Futures UVXY 4.10.2011
VelocityShares Daily 2x VIX ST ETN TVIX 30.11.2010
VelocityShares Daily Inverse VIX MT ETN ZIV 30.11.2010
ProShares VIX Short-Term Futures VIXY 4.1.2011
iPath S&P 500 VIX MT Futures ETN VXZ 20.2.2009
ProShares VIX Mid-Term Futures VIXM 4.1.2011
C-Tracks Citi Volatility Index TR ETN CVOL 15.11.2010

Pro ilustraci toho, co mám na mysli se prosím podívejte na graf měsíčních cen XIV:

XIV

Ideální investice? Kdepak. Jelikož je konstrukce ETP známá, lze dopočítat hypotetické ceny zpětně i před datem vzniku fondu, a to se pak člověk nestačí divit. Podívejte se třeba sem. Poklesy o více než 40% byly za uplynulých 10 let 5x, poklesy o 20% byly dokonce 23x, to je v průměru více než dva ročně.

Volatility ETP jsou složité

Při investici do ETN (ETF) bychom měli vždy číst prospectus. Jenomže třeba ten na XIV má i s  přílohami 193 stran. Ceny prakticky všech ETP na volatilitu se nějakým způsobem odvíjejí od VIX opcí nebo od VIX futures. Je to tedy “derivát derivátu”. Přidejte k tomu opce na vlastní ETP a můžete dostat třeba následující hrůzu.

  • Trader koupí 1 opci na UVXY
  • Už v té opci je (jako vždy) zabudovaná páka
  • UVXY je sám o sobě pákový produkt
  • A to konkrétně na 2x denní výkon futures
  • A to futures na tento index S&P 500 VIX Short-Term Futures Index (SPVIXSTR)
  • Jenomže ten SPVIXSTR je opět kalkulovaný (ze dvou komponent) (více zde)

Samozřejmě, že se v tom dá vyznat, pro nováčka to ale může být hotová džungle.

Můj názor?

Obchodování s volatilitou bych tedy začínajícím traderům rozhodně nedoporučil. Maximálně mohou cvičně vypočítávat historické zavírací ceny (např. zpětně do roku 2004) a tak zjistit, jak jsou ceny těchto derivátů tvořeny a čím jsou ovlivňovány, hotovou strategii na “volatilové” ETP však k dispozici veřejnosti nedám.

Pokročili obchodníci samozřejmě volatilitu využít mohou. myslím ale, že to stejně bude otázka obchodů v rámci nějakého portfolia, spíše než samostatná obchodní strategie.

Příspěvek byl publikován v rubrice Co používáme se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

19 komentářů u Obchodování ETP na volatilitu

  1. Lovec napsal:

    100% souhlas s tím, že je to naprosto nevhodné pro nováčky. S volatilitou obchoduji sám hodně intenzivně, ale vyžaduje to značně komplexní pohled na trhy a pak pokud bych měl specifikovat samotný vývoj strategie, tak je to asi tak 50 karet v excelu, kde jsem dělal různé simulace a výpočty. A na základě toho vznikla rámcová strategie, kterou stačí doplnit o komplexní pohled na trh a výsledky jsou zajímavé. Ale rozhodně to není snadné…

    • admin napsal:

      Přesně. Ale neříkej mi, že z toho vznikl AOS. Maximálně bych uvěřil tomu, že máš určitý „tržní rámec“ v němž „něco spustíš“, ale že by to bylo schopný běžet třeba 5 let bez zásahu, to se mi nezdá…

      • Lovec napsal:

        Teoreticky by to asi jako automat šlo, ale jelikož nahlíží na 4 instrumenty, tak by to bylo značně komplikované. V podstatě mne to generuje automaticky signály a já je potvrzuji na základě komplexního pohledu na trh. Tak 90% obchodů potvrdím, ale 10% je odpad.

        • admin napsal:

          Hele, to je zlatý … tyto obchody mají totiž typicky vysoké % úspěšnosti, takže i když jich je pár do roka, tak to nemá chybu …

  2. Pingback: Strategie na obchodování volatility | Akcie

  3. Honza napsal:

    Zdravim vespolek :-)

    Zas jednou prichazim s dotazem, zda nekdo neuvazujete o postupnem nakupovani a B&H strategii na SVXY?
    Pokud nepadne emitent, tak by to v dlouhodobem horizontu (az nekolik let) mel byt vzdy ziskovy obchod, nebo mi neco unika?

    Sezenu si data a mrknu, jak by to vypadalo v roce 2008.

    • admin napsal:

      Jdi na to přes opce, tahle kombinace nemá chybu. Jinak by to podle všeho mělo bejt životaschopný, pokud počkaáš na nějakou smysluplnou korekci SPY (15-20% a více).

      • myk napsal:

        Ano, zdá se to být obchod, na kterém nelze prodělat, ale timing je pořád důležitý. Koukni na 08/2015, kdy spadlo SVXY z 95 na 45 a na 95 se to vrátilo za rok a půl ve 12/16. Takže když to blbě načasuješ, tak budeš rok a půl čekat, než se vrátíš na nulu. A to se to v 08/2015 propadlo ES o 10%.

        Tady máš dopočítané hodnoty SVXY do roku 2004:
        http://investing.kuchita.com/2014/05/11/svxy-historical-data-and-pricing-model-since-vix-futures-are-available-2004/

        Kouknul jsem se na rok 2008 a z lokálního maxima 40 ve 02/2007 to spadlo do ledna 2009 na 3,31 v 03/2009, taže pokles o 92%. Na 40 se to vrátilo až 01/2013.

        Takže jako jo, strategie má egde, ale non risk to taky úplně není.

        • Honza napsal:

          Rekl bych, ze na takhle volatilnim podkladu se s takovym otevrenym DD proste musi pocitat. Zaroven na to neni vhodna paka.

          Pokud by ale clovek mel nervy ze zeleza, tak nemusi cely kapital alokovat najednou. Slo by to postupne dokupovat a nejakym systemem skalovani i redit otevrene pozice, takze se na tu nulu dostanes mnohem drive.

          Za ty data dekuji, projedu na tom par testu a uvidime, jestli z toho neco dostanu.

      • Ales napsal:

        Celkem úspěšně obchoduji opce SVXY tak, že koupím LEAPS call ATM nebo lehce ITM a prodám call OTM s cca dvouměsíční expirací. Po jejím vypršení znovu prodávám. Pokud SVXY příliš roste, prodanou opci včas roluji dál v čase i strike nebo uzavřu celou pozici (je v zisku poněvadž ITM LEAPS má větší deltu než prodaná opce) a počkám na vhodnou příležitost k novému otevření. Samozřejmě se vyplatí vhodný timing.

        • admin napsal:

          Přesně tak, kombnace opcí na podklady obchodující volatilitu je nesmírně mocná. Sice to, co popisuješ asi neponese miliardy, ale pravidelný příjem z toho určitě kapat bude.

        • heechee napsal:

          Co děláš, když SVXY padá a opcí s vyšším strikem neprodáš za rozumnou cenu?

          • Ales napsal:

            Dobrá otázka, řešil jsem ji před lety také, když jsem tuhle strategii zvažoval.Po spoustě času strávené studiem, backtesty i ostrými testy jsem několik řešení našel.Jejich použití závisí od řady okolností jako nálady trhu, velikosti použitelného kapitálu, mírou mentální tolerance k riziku a dalších. A také jsem si ověřil v praxi a často docela tvrdě, že mám používat jen strategie, kterým pokud možno dokonale rozumím a vím co dělám.A k tomuto stavu pochopení lze jen těžko dojít jinak než vlastním přičiněním a zkušeností.
            A tak jen dodám, že k řešení využívám mimo jiné všech vlastností opcí zejména řecká písmena, možnosti rolování a v daném případě i contango.A plně si při tom uvědomuji přímou úměru mezi potenciálním výnosem a mírou rizika.

          • myk napsal:

            Zas tak tajemný to není, když spadne SVXY tak utrpí ztrátu :)

            Ono je to pouze variace na covered call, akorát místo podkladu kupuje leaps opci. Najdi si popisy, jak lidi používají covered call, je toho na internetu tuny, je to nejběžnější strategie.
            To že tady je zmodifikovaná leaps opcí má několik důsledků:
            – max ztráta je omezena kupní cenou opce, kdežto klasický covered call má ztrátu jako akcie
            – za to se platí prémium ve formě extrinsic value (leaps opci prostě kupuješ dráž než kolik je ITM)
            – to má za důsledek, že jsi oproti klasickémmu covered callu vystaven rozpadu časové hodnoty a změnám volatility

            Takže je to jen trade off – čím blíž ATM zvolíš strike opce, tím větší prémium a časový rozpad a tím menší maximal risk.
            Čím dál od ATM zvolíš leaps opci, tím větší risk, ale tím menší časové prémium.

            Jinak lidi to často nevědí, ale covered call je naprosto shodná se strategií naked put, kdy vypíšeš nekrytou putku. Nebudu to rozebírat, ale je to tak, najdi si to kdyžtak na internetu.

            Tahle varianta bude nejspíš hodně podobná vertical OTM put spreadu.

            není to žádná opční magie, která by měla nějaký výrazný egde – prostě je to strategie, která nějak limituje risk, limituje i zisk a platí se tam časovou hodnotou.

  4. Ales napsal:

    Naprostý souhlas s tím, co píše myk, nic tajemného na tom opravdu není a hodně informací lze nalézt na webu. Ale nevím, jestli tam najdeš úplnou odpověď na co se heechee vlastně ptal – jak postupovat při hrozící ztrátě při poklesu SVXY. Abys zde vhodně využil možností opcí (a jejich docela dost) musíš jim dobře rozumět a to bez delší praxe, zvláště při obchodování volatility, dost dobře podle mého názoru nejde.
    Že ztrátu můžeš utrpět při každé strategii je snad každému známé, svatý grál nikdo neobjevil. Ale popravdě tahle strategie spolu s naked call na VXX patří k té výnosově lepší polovině mých obchodovaných strategií.

    • myk napsal:

      Naked call na VXX a diagonal SVXY?

      Já bych to volil právě naopak – naked put na SVXY a diagonal short na VXX.
      Důvod?
      SVXY má vestavěnou pojistku v tom, že nemůže jít pod nulu, tj. risk je limited, takže naked put má ohraničenou ztrátu, tj. max 100%.
      VXX naopak směrem nahoru má ztrátu unlimited, klidně to udělá i víc jak 100%.

      • Ales napsal:

        Respektuji tvoji volbu. Z hlediska snížení rizika máš samozřejmě pravdu ale z hlediska ziskového potenciálu se mi jeví spíš výhodnější mnou použité strategie. Ale diskutovat o tom, jestli je výhodnější vyšší zisk s vyššími ztrátami nebo menší zisk s nižšími ztrátami nehodlám.
        A pokud jde o tu vestavěnou pojistku u SVXY- když vypukne 3.světová a SVXY spadne pouze na nulu tak nám to asi bude jedno. Pokud budu mít v této strategii investovánu většinu obch. kapitálu, vymaže mi účet i daleko menší pokles SVXY. Myslím však, že nikdo na tomto fóru diverzifikaci nepodceňuje.

        Důležité také je, s jakým investičním horizontem se pracuje. U VXX obchoduji téměř výhradně týdenní opce a všímám si směru pohybu contango/backwardatio a podle toho příp. řídím pozice.A občas se mi proto objeví v portfoliu i prodané putky VXX. K nákupu call jsem se dosud neodhodlal.

        • admin napsal:

          A pak je tam samozřejmě ta psychologie. jestliže vydělám 10 x za sebou klidně 30% z blokovaného marginu, a pojedenácté utrpím větší ztrátu – což je typický scénář u obchodování volatility – pak na to prostě reaguje každý jinak. Mě to třeba nevadí, když je pevně daná částka, se kterou volatilitu obchoduji. Pokud bych ale zariskoval víc, vadilo by mi to. A protože to vím, nedělám to (ten velký risk).

          Všichni se asi shodneme na tom, že pomocí opcí se riziko obchodování derivátů volatility dá řídit. A ne eliminovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.