Končím s P2P portály

Název článku je trochu bulvární, a proč ne? Apríl není a “svým způsobem” je to pravda. Takže, už delší dobu slibuji článek ohledně mého názoru na P2P portály; pojďme tedy tento slib splnit a říci si, proč jsem poslední dobou k půjčování peněz skeptický a co z toho vyplývá pro portál WinPes jako takový.

Především – aktuální stav mých půjček na P2P portálech

Abych nějakým způsobem navodil tu správně upřímnou atmosféru, shrňme si nejprve, na jakých portálech jsem investoval doposud. Šlo o:

  • Bondoru, kde už jsem ale skončil s nějakým drobným prodělkem cca 150 EUR,
  • Twino, kde jsem skončil s drobným ziskem cca 2500 EUR,
  • Viventor, kde jsem skončil s drobnou ztrátou cca 5 EUR,
  • Lendy, kde v současné době nejsou půjčky, je hodně defaultů a potíže při shánění nových projektů – aktuální zisk bych si nedovolil odhadnout kvůli riziku defaultu
  • FundingSecure, aktuální zisk cca 100 GBP,
  • Mintos, kde to jakžtakž ještě funguje, zisk 4700 EUR

Nemyslím si, že člověk, který prošel šesti půjčkovými portály se může považovat za odborníka na tento segment trhu, na druhou stranu na každém z uvedených portálů jsem v nějaké době měl vcelku dost peněz – řádově desítky tisíc EUR. Čili snad budou moje postřehy někomu užitečné.

Co se zjistilo?

Zjistilo se, že prakticky každý P2P portál trpí řadou neduhů, porodních bolestí, nedomyšleností, záseků a nelogičností. Překvapeně jsem zjistil, že vlastně neexistuje scénář, při kterém bych v dnešní době někomu investování na P2P portály doporučil. Vysvětlím to.

Pro účely vysvětlování zavedu tři (zjednodušené) kategorie potenciálních investorů, které nazvu:

  • Malý investor (má na investování 0 – 5000 EUR)
  • Střední investor (má na investování 5000 – 50000 EUR)
  • Velký investor (má na investování 50000 EUR a více)

Pro malého investora je tento pokus o zhodnocení peněz vždy prodělečný. Omlouvám se, že někomu beru iluze, ale je to tak. Počítejte se mnou. 5000 EUR hodím na portál – Mintos třeba – a budu mít následující náklady:

  1. Převod peněz z CZK na EUR, pokud jsem neměl EURa
  2. Poslání peněz na portál
  3. Čas strávený seznámením se s platformou, nastavením autoinvestu, případně ručním investováním peněz
  4. Po nějaké době (jednom roce, třeba) čas strávený vypínáním autoinvestu, případně ručním prodejem peněz
  5. Odepsání nedobytných půjček, vždy nějaké budou
  6. Výběr peněz z portálu
  7. Převod peněz z EUR na CZK, pokud budu chtít zpět koruny
  8. Daň 15%
  9. Hypoteticky můžu vydělat nebo prodělat na kurzových rozdílech, což pro zjednodušení vynechávám.
  10. hypoteticky můžu prodělat na svojí neznalosti a koupit něco neprodejného či nevýhodného, což pro zjednodušení taky vynechávám.

Samozřejmě, zkušení borci namítnou, že prakticky v každém kroku lze náklady snížit či dokonce eliminovat, ale opakuji – mluvíme o malém investorovi, který asi nebude příliš zkušený a všechny nástrahy nebude znát.

Dále namítneme, že rok je málo, a že by se náklady snížily a výnosy zvýšily, pokud bychom investovali na delší dobu. To je jistě pravda, ale protože portály vznikají a zanikají jako houby po dešti, není prostě reálné s delší dobou uložení než je jeden rok kalkulovat. Jak by to všechno mohlo vypadat v praxi?

Mějme

  • počáteční stav 5000 EUR,
  • poplatek 1% za výměnu peněz z CZK,
  • poplatek 1 EUR za poslání peněz,
  • “poplatek” ve výši platu uklízečky 70,- Kč na hodinu za to, že se musím seznámit s platformou. Budu chytrý a zabere mi to jen 4 hodiny, to je 280,- Kč či 11 EUR.
  • zhodnocení o 0.9% měsíčně (což je dnes už hodně optimistický odhad),
  • složené úrokování (jinými slovy všechny peníze se otočí každý měsíc, což je opět hodně naivní odhad)
  • a předpoklad, že pouhé jedno procento půjček bude nedobytných (a to je už opravdu spíše fabulace).
Datum + = Poznámka
1.1.2017 5 000 0 5 000 poč. stav
2.1.2017   50 4950 1% směna
3.1.2017   1 4949 poslání
6.1.2017   4949 0 zainvestováno
6.12.2017 4949 512 5461 0.9% 11 měsíců
7.12.2017   54 5407 nedobytné
8.12.2017   54 5353 1% směna
9.12.2017   1 5352 poslání
15.12.2017   76 5276 15% z 512 EUR
16.12.2017   11 5265 seznámení s platformou

Datumy jsem si vymyslel, ale zbytek čísel je dosti reálných. Ať počítám, jak počítám, vychází mi to na 5% zhodnocení ročně, ne více.

Střední investor bude mít řekněme oněch 50000 EUR, a ty už bude pro účely diverzifikace nutné rozdělit na více portálů. Jenže kam? Mintos, a co dál? Je pravda, že náklady na výměnu peněz budou stejné, náklady na poslání budou pouze dvojnásobné, ale:

  • “poplatek” za to, že se musíme seznámit s fungováním portálu už nebude jeden, nýbrž dva (či více, podle počtu portálů) a rovněž nelze rozumně předpokládat, že člověk, který investuje 50000 EUR si svůj čas cení na 70,- Kč na hodinu. Bude mít 150,- Kč na hodinu, řekněme.
  • tím, že se peníze budou dělit a při dvou portálech bude narůstat složitost, nemůžeme už předpokládat, že všechny peníze budou pracovat celých 11 měsíců. Raději dáme pouze 10 měsíců.
  • tím, že fungujeme na dvou (nebo více) portálech různé kvality nám pochopitelně bude vzrůstat i procento nedobytných pohledávek. Pro ilustrativní účely předpokládejme nedobytné pohledávky ve výši 3%.
Datum + = Poznámka
1.1.2017 50 000 0 50 000 poč. stav
2.1.2017   500 49500 1% směna
3.1.2017   1 49499 poslání
6.1.2017   49499 0 zainvestováno
6.12.2017 49499 4639 54138 0.9% 10 měsíců
7.12.2017   1500 52638 nedobytné
8.12.2017   526 52112 1% směna
9.12.2017   1 52111 poslání
15.12.2017   696 51415 15% z 4639 EUR
16.12.2017   24 51391 seznámení s platformou

Reálné zhodnocení v tomto hypotetickém případě? 2.7%. Hotová katastrofa.

Velký investor si naproti tomu bude schopen udělat podobný výpočet sám, a zjistí přitom, že

  1. Při investici třebas 100000 EUR by musel diverzifikovat na nějakých 4-5 půjčkových portálů, což pro něj bude nesmírně pracné, komplikované. (Upřímně – ani nevím, jestli bych takový počet portálů našel a mohl s klidným svědomím doporučit – asi ne.)
  2. Každý z portálů bude mít nějaké nesmyslné kličky, které bude potřeba znát a sledovat, na což investor tohoto typu nebude mít ani čas, ani chuť,
  3. Kumulativní procento nesplacených půjček na takto obrovském množství portálů bude dramatické a ono se mu to ve finále vůbec nevyplatí provozovat.

Je to ještě horší

Veškeré ilustrativní výpočty, které jsem provedl, platí pro současný stav. Článek píši v listopadu 2017. Ekonomika řady zemí roste, lidé si půjčují peníze, růst je tažený spotřebou, každý má práci, blíží se vánoce, všechno je pohodové, sluníčkové a tak dále. Asi víte, jak to myslím.

Nikdo – absolutně nikdo – neumí odhadnout, jak se celý segment trhu s P2P půjčkami bude chovat v době jakékoliv krize. Ale zkusme to:

  1. Ekonomika klesne – vcelku logické, že?
  2. Nezaměstnanost stoupne – kdo by to čekal?
  3. Lidé se pokusí půjčit si peníze na vysoký úrok
  4. Toto nebude v jejich silách splácet
  5. Nebankovní společnosti budou zanikat
  6. Potíže se přelijí na půjčkové portály
  7. Už při prvních náznacích potíží se investoři pokusí vybrat hromadně peníze z P2P portálů pomocí prodeje půjček na sekundárním trhu (většina P2P ho má)
  8. Sekundární trhy na těchto portálech zkolabují v řádu hodin
  9. První P2P portál se položí.
  10. Následovat bude dominový efekt s pádem celého segmentu trhu s půjčkami přes P2P.
  11. Ztracená důvěra v tento druh podnikání se bude obnovovat 2-3 roky.
  12. Investoři na půjčkových portálech přijdou o 80-90% vkladů.
  13. Soudy se potáhnou 5 let. Po 5 letech vysoudí investoři část jistiny u malého procenta dlužníků.
  14. P2P portály jsou převážně společnosti s ručením omezeným (či jejich ekvivalenty) a nebudou mít prostředky na výplatu vkladů.

Je tento scénář přitažený za vlasy? Možná je, ale spíš to tak bude.

Jistěže i tento scénář bude mít nakonec své vítěze. Dva, tři portály, které přežijí krizi bez větších ztrát budou dávány za hrdiny, budou se jim hrnout zákazníci a bude se jim věnovat patřičná pozornost v médiích – potom.

Závěr?

Tady na portále se čas od času objeví dotazy lidí na to, co dělat v dobách krize. Nebo spíš postřehy lidí ve smyslu “burza už je hodně vysoko, končím, raději stáhnu peníze”. Tyhle úvahy jsou pochopitelné. Na druhou stranu si myslím, že jsme dostatečně neřvali ohledně rizik na P2P portálech, která jsou oproti akciovému trhu násobně větší.

Pro mě osobně z toho vyplývají dvě věci:

  1. Postupně snížím úroveň svých investic na P2P portálech na úroveň jen několika málo procent z celkového investičního kapitálu. Většinu z těchto peněz nechám na Mintosu a půjde o peníze, které si budu moci dovolit ztratit, kdyby se něco dělo.
  2. Portál winpes.cz se už nebude zabývat P2P portály, rozhodně ne v té míře jako dosud. Pokud už snad vyjde nějaký článek, bude to buď proto, že si jej čtenáři vyprosili, nebo proto, že se odehraje něco opravdu zajímavého.

A navíc?

Tím, že mi ubyde “nutnost” psát články o P2P, budu se snad moci častěji věnovat investicím, akciím, burze, prostě tomu, kvůli čemu jsem před lety s blogováním začal.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

38 komentářů u Končím s P2P portály

  1. Lukas napsal:

    Nice, akurat planujem poslat nieco do mintos po roku :D

    Takze vybrate peniaze pojdu do akcii? Ja by som chcel mat tak 3 rozne odvetvia, kde investujem. Momentalne to su akcie, p2p pozicky + nejake to crypto. Poznate nieco ine, kde je to relativne bezpecne (crypto samozrejme nie je) a da to tak 10% rocne?

    • admin napsal:

      Vybrané peníze půjdou do akcií, ano. Nebo do opcí, prostě hlavně na burzu. Ve tvém případě je těžko radit, když neznám konkrétní čísla, ale rozhodně bych akcie/P2P/kryptoměny nedělil ve stejném poměru. když dáš 50% do akcií, 30% do P2P a 20% do kryptoměn tak jsi dosáhl určité diverzifikace; ty čísla ale prosím ber jako příklad, ne návod.

  2. Miroslav napsal:

    Úplně nerozumím tomu proč se autor rozhodl takto skoncovat s P2P. Důvody které jsou v článku tak jsou známé v podstatě od začátku autorova P2P investování. Tak proč najednou teď takové procitnutí?

  3. Billsk napsal:

    Celkom logická úvaha.
    Ja som P2P pôžičky odpísal z rovnakého dôvodu ešte skôr ako som ich vôbec zainvestoval. Je to čiré „bláznovstvo“ s nevyváženým rizikom. V čase ekonomického útlmu to bude jedna s prvých obetí.
    Rovnako si myslím, že podobne dopadnú aj momentálne prehipované startupy (samozrejme asi nie všetky ale väčšina a ten zvyšok pôjde vo valuáciach podstatne nižšie) a crowdfunding.
    Nechcem nikomu vnucovať svoj názor, ale v mojich predikciách budúcnosti (na základe ktorých investujem) počítam presne s takýmto scénárom.

  4. lojza mrkev napsal:

    „Většinu z těchto peněz nechám na Mintosu a půjde o peníze, které si budu moci dovolit ztratit, kdyby se něco dělo.“

    Jak určuješ velikost částky, kterou si můžeš dovolit ztratit?

  5. myk napsal:

    Já jsem články o p2p četl jen periferně, ale musím přiznat admine, že i tak jsi mě skoro zviklal jít si vyzkoušet Mintos. A to se považuju za znalého investora, který měl poměrně hodně investic v půjčkách (ne přes p2p, ale napřímo). Jsem si už říkal kurňa, já tady drbu se smlouvama, platím provize zprostředkovatelům, pak se drbu s vymáháním a mám z toho 12% p.a. Admin si to nasype na Mintos a má za pár clicků 12% p.a. taky a k tomu autoinvest. jenže mi pořád přišlo, že tam je prostě riziko defaultu a ne malé.

    Kolik je admine tedy skutečnej výnos z Mintosu se započtením (dosavadních) defaultů a toho, že tam peníze nějakou dobu leží nezainvestovaný?

    • admin napsal:

      Mě platforma píše 11.78%. ALE !!! Nyní portfolio rozprodávám a to jde pomalu, takže tohle číslo není možné brát vážně. V dobách míru jistě může být Mintos výdělečný, stejně jako může být výdělečné půjčovat peníze napřímo. Riziko je prostě nesplácení v dobách zlých.

      • myk napsal:

        Riziko se dá snížit zajištěním, ale samozřejmě musím správně odhadnout hodnotu zajištění a vědět, jaké mám možnosti zajištění zpeněžit. Jenže to jde prakticky jen u půjček na přímo a i tam je zapotřebí správný odhad/zkušenosti/štěstí.
        Předpokládám, že ohodnotit hodnotu zástavy na P2P portále dost dobře nejde, protože není dost informací.
        A už vůbec nic investor neví o tom, jak funguje právní prostředí a jak se zpeněžují zástavy někde v Estonsku.

        Takže bych stejně do toho asi nešel a myslím, že to bylo dobré konzervativní rozhodnutí.

  6. mir++ napsal:

    Tak to mě překvapilo.!!!
    Já jsem zde i u sebe psal, že do tohoto druhu nikdy nepůjdu z těchto důvodů, co píšeš. Když mám přijít o peníze, tak jen pouze ze své blbosti.
    Ale zas pro někoho, kdo se nechce učit obchodovat na burze, je toto „spoření“ výhodné. Fondy jsou blbost, akciím nerozumí a nějaké zhodnocení chce dosáhnout. Možná by mohl uvažovat o dluhopisech.

  7. MartyP napsal:

    Ahoj, jak se ti dari zbavovat se na Mintosu pujcek? Ziskas na Secondary Marketu i nejake premium, nebo to musis davat za par, popr. i se slevou? Diky.

    • admin napsal:

      Nóó´… nabídl jsem celé portfolio k prodeji za cenu bez přirážky a bez slevy, a cca do týdne byla 3/4 půjček pryč. Ta poslední čtvrtina jsou spíše dlouhodobé úvěry na auta a ještě si rozmyslím, jestli si některé nenechám nebo jestli nabídnu případně se slevou. Tož asi tak.

  8. rut napsal:

    Velmi oceňuji otevřenost v článku a rozhodnutí hodnotím pozitivně i z toho důvodu, že jsem P2P skončil už v loňském roce. Podobbně jsem reagoval už v jednom z květnových článků, od té doby se nestalo nic, co by mě přesvědčilo, že bych se měl k P2P vrátit.

    Ty jednoduché investiční modely (malý, střední a velký investor) jsou užitečné a zhruba odpovídají realitě. Spousta lidí, co začíná, si neuvědomuje, že je třeba započítat i vlastní čas a přidanou hodnotu rizikovosti investice v poměru k ostatním investicím v porfoliu. Pokud vám v portfoliu tvoří vysoce rizikové investice třeba jen 5%, jejich výnos nakonec překonává méně rizikové jen nepatrně a aktivní správu všech aktiv řešíte většinou sami, časově a organizačně se to prostě nemůže dlouhodobě vyplatit.

    A co přidat do portfolia nějaké nové třídy aktiv? Když už ne přímo equity tak co třeba nemovitosti? Nebo pořád razíte myšlenku 100 % likvidity?

    P.S. Vím, že asi není moc čas nebo možná chybí témata, ale přimlouval bych se o častější příspěvky, alespoň dvakrát za měsíc. Myslím, že je o čem psát, ať už v souvislosti s akciemi, makroekonomickými událostmi, AOS nebo alternativními investicemi, pořád se toho děje relativně hodně. Je vidět, že zpětnou vazbu tady máte, tak proč to více nevyužít?

    • admin napsal:

      Ahoj, díky za souhlas a pochvalu. Ohledně nových tříd aktiv – samozřejmě mě to taky napadlo. Jenomže v současné době by to už asi nejspíš „musely“ být startupy, kryptoměny nebo nemovistosti. Ve startupech se moc nevyznám, kryptoměny jsou podle mě vysoce diskutabilní a nemovitosti jsou samozřejmě ok, ale jak kdy a jak které. Navíc bych nerad, aby měl winpes takhle široký záběr.

      S tou likviditou nejsem až tak dogmatický, je to prostě potřeba promyslet a vyvážit.

      S tou frekvencí máš samozřejmě pravdu. Rozhodně to není tak, že by nebylo o čem psát, pouze není čas (nejvzácnější to komodita vůbec). Zkusím se polepšit.

  9. Lados napsal:

    A co ceska platforma Bondster? Uvery jsou zajistene nemovitostmi s rozumnym LTV. Neni tam menove riziko. Prumerny urok kolem 10%. Jediny problem je diverzifikace, pujcky poskytuje na trh z vetsiny spolecnost ACEMA,takze clovek musi verit,ze nepadne.Ale na trhu jsou jiz pomerne dlouho,takze to snad nehrozi. Co si o tom myslite?

    • admin napsal:

      Dočetl jsem smluvní podmínky až k větě „poplatek za vystoupení z investice“ , pak se mi udělalo nevolno a musel jsem jíét dělat něco jiného ;-)

      • myk napsal:

        Doporučuji si nastudovat, co znamená postoupení pohledávky.

        Na Bondsteru jsi jako investor postupníkem pohledávky, to znamená, že veškerá rizika přecházejí na tebe. Včetně právních rizik. Je-li postupovaná smlouva neplatná, máš peška, koupil jsi neplatnou smlouvu. Týká se to jak smlouvy o úvěru, tak smlouvy zástavní.
        Co budeš dělat, až ti dlužník namítne neplatnost smlouvy z důvodu nemravných ujednání nebo ujednání odporujících zákonu o spotřebitelském úvěru? Co když bude u finančního arbitra požadovat vrácení úroků z důvodu chybného výpočtu RPSN? Co když dlužník spadne do insolvence a Acema tě nepřihlásí?

        Navíc pikantní na Bondsteru je, že pohledávka se postupuje na celou skupinu drobných investorů, kteří nikdy nedokáží pohledávku sami vymáhat. Vymáhat jí bude původní poskytovatel úvěrů, ale bude tento poskytovatel mít motivaci pohledávku vymáhat, když 110% jistiny dostal od investorů?

        • myk napsal:

          Pro ty, kteří se chtějí zeptat, jak to že dostali 110% jistiny – Acema poskytne úvěr, ale rovnou si při poskytnutí stáhne poplatky. Půjčí 500000 a rovnou si nechá zaplatit 50K-100K na zprostředkovatelskou provizi, administrativní poplatky apod. Na bondsteru pak prodají 95% z jistiny 500, ale 100 k už mají od dlužníka doma na poplatcích (něco z toho pustili svým zprostředkovatelům, ale to už bychom zbíhali do detailů).

          • Tom napsal:

            Bondster = pujcmefirme.cz. Když pominu fakt, že se jim dosud nepodařilo vymoci miliony, o které přišli investoři při startu platformy, tak firma už dvakrát změnila majitele a ten současný je nedohledatelný. Do toho může jít jen šílenec.

          • Peppa napsal:

            Kde se najde blázen, který dá 10% za poplatek za poskytnutí úvěru a pak dalších více než 10% za úvěr samotný?

  10. banana napsal:

    Ja som mal na mintose mensiu sumu -mensie tisicky eur. Po roku som tam chcel zainvestovat trosku serioznejsiu ciastku a … zacal som si trocha zistovat background (daval som aj sem do komentov nejake linky) no hlavne som citili diskomfort z toho ako neviem uplne kontrolovat riziko. Nakoniec som rad ze som dospel k podobnemu nazoru ako rychlonohy autor :)
    Vysledok: Na P2P dnes nemam nic, planovanu sumu som dal do opcii/akcii (best decision ever). Btw. uplne rozpredanie pozicii na mintose mi zabralo takmer pol roka.

    • admin napsal:

      Půl roku? To je dost mizerná likvidita tedy …

      • MartyP napsal:

        K Mintosu a likvidite. Pred 3 tydny jsem dal na Secondary market cele moje portfolio za par. Celkem bylo 360 pujcek, vsechny s BB. 80% auta od Mogo, 10% Personal loans a 10% Business loans. Zadna Cina nebo Afrika, jen evropske zeme, vse v EUR.

        V prubehu prvnich nekolika dni se prodalo cca 40 pujcek, za posledni 2 tydny nic.

        Moje ocekavani bylo, ze to vsechno pujde mnohem rychleji, takze s likviditou nejsem spokojen, navic ted v „dobe miru“. Ted je na Mintosu hodne nabidek i na Primary marketu, takze asi nemaji lidi duvod na SM lovit.

        Pro me je to varovani, ze i v klidnych dobach muze byt tezke se portfolia zbavit, co teprve, az nastane nejaky vyprodej. Pak bude na SM pretlak a porfolio se bude jen tezko rozprodavat i se slevou.

        Pro me duvod tento (jiny nemam) P2P portal za vcasu opustit.
        A jestli se Adminovi podarilo se skoro celeho portfolia zbavit za tyden, tak to gratuluji.

        • admin napsal:

          Nakonec jsem musel nějaké ty půjčky prodat se slevou. Celkový výnos mi tím klesl, ale tohle co říkáš je síla.

          Připusťme na okamžik, že zítra vypukne nějaká krize a zhorší se likvidita obecně – to bys tam potom měl ty peníze vážně zamrzlé …

  11. MD napsal:

    s myšlenkou opuštění p2p portálů jsem si taktéž pohrával již delší dobu.. počáteční nadšení jednoduchosti a již pár leté fungování bez krachu (např mintos) postupně vystřídala „obava“ v tyto portály ve více dlouhodobějším horizontu.. momentálně portfolio postupně rozprodávám, nechávám jen půjčky co končí ve velmi krátké době..

    ale v souvislosti s přesunem jinam – podle vašeho subjektivního názoru, jakou investici byste volil, kdybyste měl zohlednit především likviditu? ta se dala na p2p portálech celkem dobře regulovat výběrem krátkodobějších půjček.. děkuji

    • admin napsal:

      Já bych si s dovolením především troufl tak úplně nesouhlasit s tím tvrzením, že u krátkodobých půjček je vysoká likvidita. Počítejte se mnou: Termín splatnosti, pak počkat 60 dnů (během nichž se může cokoliv stát), pak buyback garance. Tudíž když vlezu do půjčky na 30 dnů, pak mám velikou šanci, že peníze uvidím 91. den. Pokud se nic nestane.

      Kdybych měl preferovat likviditu, tak samozřejmě akcie, resp. ETF. Portfolio lze během obchodních hodin rozprodat v řádu vteřin, vypořádání obchodu je do tří dnů a čtvrtý den můžou být peníze v ČR na účtu. Co víc si přát?

  12. Aleksandra napsal:

    Hello, I wanted to contact you to discuss the offer to cooperate, but cannot find your email. Can you please reply to me with your contact details or write directly to me?

  13. Tom napsal:

    Mně to nedá a trošku popíchnu admina. Už jsme dříve diskutovali o tom, jestli má smysl řešit měnové zajištění. Shodli jsme se na tom, že z dlouhodobého hlediska příliš ne. A tady se ukazuje, jaký může mít dopad, pokud člověk nedodrží dlouhodobý horizont.

    Představme si, že někdo přesně před dvěma lety směnil CZK na GBP, aby je investoval např. na Lendy (bývalé Saving Stream), kurz by činil 38,50 CZK/GBP. Kdyby dnes stahoval celou sumu zpět do ČR, kurz je 28,40. Tedy kurzová ztráta 26,2%.

    A když se podíváme na predikci vývoje koruny, tak bude zřejmě posilovat vůči ostatním měnám celý příští rok. Je dost dobře možné, že kdo nemá zajištěno měnové riziko, tomu v příštím roce nevydělají P2P portály vůbec nic.

    • admin napsal:

      To je samozřejmě pravda, sjelo to dost dolů. Já sice při nakupování průméroval, ale prodával jsem prakticky najednou. Takže mě to taky lízlo.

  14. Pingback: Bitcoin jako investice? | Akcie

  15. Roman napsal:

    Se spoustu argumentů souhlasím, ovšem navrhuju udělat podobný rozpočet pro investici na jeden rok do akcií na NYSE, obávám se, že ziskovost také nebude kdovíjaká. Prostě jednoletý interval je opravdu příliš krátký.
    Osobně mám peníze v obou třídách aktiv a tak mám přímé osobní srovnání.

    • admin napsal:

      V jednoletém horizontu vyjde podle mě v průměru u akcií kolem 10% a u portálů kolem 11%. Čili KDYŽ VĚCHNO PŮJDE DOBŘE, mohou portály nést více. Problémy ale zůstávají – rizika, investiční horizont, likvidita, regulace … je toho dost co zvážit.

      Pokud máš plusmínus rok peníze v akciích, tak jsi letos 18% v plusu (beru index) a to je hodně dobré.

    • MartyP napsal:

      Ziskovost je jedna vec a likvidita druha. V pripade nutnosti ci paniky se cennych papiru na NYSE zbavis za Market okamzite, popr. drawdown vysedis. S P2P se muzes dostat do situace, ze budes nucen prodat s velkou ztratou, popr. neprodas vubec a vymahani pujcek v defaultu, i kdyz s Buy back, muze byt zlouhave a problematicke s nejistym vysledkem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.