Diverzifikace–klíč k úspěchu

vejceVsadit všechno na jedinou kartu může být zábavné. Může to být adrenalin. Ale v akciích to proboha nedělejte – krutě se Vám to totiž vymstí. Způsob chování, při kterém se snažíme rozředit riziko pomocí investování do různých aktiv – tedy v našem případě do různých akcií – se odborně nazývá diverzifikace.

Nemít všechna vejce v jediném košíku

Akcii, ale i třeba celé odvětví může potkat strmý pád. Týká se to všech firem, i těch největších. Tak například před několika lety nikdo nepochyboval o tom, že firma SONY je špičkou a jedničkou na trhu s elektronikou, nebo že firma NOKIA je špičkou mezi výrobci mobilních telefonů. A dnes? SONY, NOKIA. Není třeba slov.

Časy se mění

V uplynulých letech byla diverzifikace poměrně jednoduchá. Existovaly třídy aktiv, které se “vždy” chovaly určitým způsobem, a tak stačilo mít určitou část prostředků alokovanou například v akciích, jinou v komoditách a jinou třeba v dluhopisech a bylo to.

Tenhle fenomén vzal zasvé s finanční krizí v roce 2008. V té době prakticky přestaly existovat “bezpečné” formy diverzifikace, protože klesala všechna aktiva napříč trhy, zeměmi, sektory a kdovíčím ještě.

Nikdo neví, jak na to

Poradit s diverzifikací nedokážu. V případě akcií je asi jedinou možností mít nějaké interní “mantinely” určující, jakou část portfolia věnuji jakým třídám aktiv.

Diverzifikace akcií je v posledních třech letech vzhledem k situaci na trhu obtížná až nemožná.

Samozřejmé je, že diverzifikaci lze dělat tím lépe, čím větší je investovaná částka. Zatímco 1000 USD asi smysluplně na 5-6 částí nerozdělíte, u částky kolem 10000 USD už takové rozdělení je možné. Vyzkoušejte akcie, komodity, opce, dluhopisy a hotovost. Hodně štěstí !

Příspěvek byl publikován v rubrice Selský rozum. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.